ΘΑ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΟΥΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ Η ΕΞΕΔΡΑ ΤΟΥ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟΥ;
ΑΠΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟΥ Δ. ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ 17
Την Τρίτη 3/7/2007 στο ΥΠΠΟ, σε πολύωρη κοινή συνεδρίαση του ΚΑΣ και του ΚΣΝΜ (που ορίστηκε αιφνιδιαστικά την Παρασκευή 29/6/07 χωρίς να ειδοποιηθούν οι έχοντες έννομο συμφέρον) αποφασίστηκε, με μια ψήφο διαφορά (την διπλή ψήφο του προέδρου) ο αποχαρακτηρισμός του κτιρίου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 από ‘Εργο Τέχνης, με σκοπό να ακολουθήσει αποχαρακτηρισμός και του αρ. 19 και να κατεδαφισθούν. Αιτιολογία: η θέα από το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως που θεωρήθηκε υπέρτερο δημόσιο συμφέρον.
Παρά την απόπειρα αιφνιδιασμού, πρόλαβαν να ταχθούν κατά της κατεδάφισης η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Πανεπιστημιακές Σχολές, ο Δήμος Ιωαννίνων, Ακαδημαϊκοί, Καθηγητές Πανεπιστημίου κ.α.
Το κτίριο της Διον. Αρεοπαγίτου 17, είναι έργο του 1930 του Ηπειρώτη αρχιτέκτονα Βασίλη Κουρεμένου (1875 – 1957) . Ο Κουρεμένος ήταν αριστούχος της Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι, Ακαδημαϊκός, ζωγράφος, καθηγητής στο ΕΜΠ, φίλος του Ελ. Βενιζέλου και του Pablo Picasso. Τιμήθηκε με διεθνή βραβεία για το έργο του στο Παρίσι, την Κωνσταντινούπολη, την Ελλάδα, το Δουβλίνο.
Το κτίριο θεωρείται από τους μελετητές ως ένα από τα πιο σημαντικά της εποχής του μεσοπολέμου στην Αθήνα, ίσως το ωραιότερο δείγμα Art Deco στην πόλη. Την όψη του κοσμούν γλυπτά, ψηφιδωτά, ορθομαρμαρώσεις από κόκκινο και γκρίζο μάρμαρο.
Χαρακτηρίζεται διατηρητέο από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1978 και έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ το 1988. Σε όλους τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, η ύπαρξη των διατηρητέων 17 & 19 είναι βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό. Στο Νέο Μουσείο επιτρέπεται κατά παρέκκλιση ύψος 24μ, ώστε να «συνομιλεί με τον Παρθενώνα» πάνω από τα κτίρια της περιοχής.
Το ΚΑΣ το 2003 δικαιολογεί τη θετική του απόφαση για την ανέγερση του Μουσείου με το σκεπτικό ότι το Μουσείο δεν θα είναι ορατό από την Δ. Αρεοπαγίτου και συνεπώς δεν θα επιβαρύνει τα μνημεία και τα διατηρητέα κτίρια. Εγκρίνει δηλαδή την ανέγερση του Μουσείου, επειδή ο τεράστιος όγκος του κρύβεται από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου! Με το ίδιο σκεπτικό εγκρίνεται η ανέγερση και από το ΣτΕ το 2005.
Με την κατεδάφιση των δύο αυτών διατηρητέων κτιρίων ουσιαστικά ακρωτηριάζεται ο αρχιτεκτονικός χαρακτήρας της Δ. Αρεοπαγίτου. Ταυτόχρονα χάνεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης αστικής ιστορίας μας. Και όλα αυτά στο όνομα ενός κτιρίου – μουσείου το οποίο θα έπρεπε να είχε ως αποστολή τη διατήρηση και τη μεταφορά της μνήμης και όχι την καταστροφή της.
Και δυό λόγια για τη θέα: Από την αίθουσα των γλυπτών του Παρθενώνα φαίνεται ο Παρθενώνας και ολόκληρος ο βράχος της Ακρόπολης. Κρύβεται το Θέατρο του Διονύσου, όχι μόνο από τα κτίρια της Δ. Αρεοπαγίτου, αλλά και από τα ψηλά πλατάνια του δρόμου που αποτελούν τη «δροσιά των περιπατητών» όπως επεσήμανε η Μαρίζα Κωχ, και από τα πυκνά κυπαρίσσια του αρχαιολογικού χώρου. Θα πρέπει και αυτά να «καούν» στο όνομα του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος;
Τα κτίρια της Διον. Αρεοπαγίτου στην ουσία εμποδίζουν το εστιατόριο του Μουσείου να φαίνεται από τον Μεγάλο Περίπατο και τον Αρχαιολογικό χώρο. Το τεράστιο, υπαίθριο εστιατόριο θα λειτουργήσει πάνω σε μια υψηλή τσιμεντένια εξέδρα – πρόβολο (στο ύψος της στέγης του κτιρίου Βάιλερ) που εξέχει από τον κύριο όγκο του Μουσείου, προς τη Διον. Αρεοπαγίτου, επί της οποίας σημειωτέον ότι δεν επιτρέπεται χρήση εστιατορίου.
Όσο για τις πίσω όψεις των διατηρητέων, που φαίνονται από το Μουσείο, υπάρχουν λύσεις: φύτευση δένδρων, αρχιτεκτονική ανάπλαση, εικαστικές παρεμβάσεις. Αρκεί να συναινέσει το ΥΠΠΟ.
Με την σκανδαλώδη απόφαση επιχειρείται να καταλυθεί η ιερότητα του αρχαιολογικού χώρου, η πολύτιμη αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, ο μοναδικός χαρακτήρας της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, για να πίνει τον καφέ του ο τουρίστας με ανεμπόδιστη θέα και να ενισχυθούν έτσι οι εμπορικές χρήσεις του μουσείου. Αυτό θέλουμε;
δες και δύο φωτογραφίες απο το κτίριο:
Η μονόφυλλη μνημειακή είσοδος του κτιρίου σε αυθεντικό πνεύμα της Art Deco πλαισιώνεται από τις δύο ανάγλυφες Ηπειρώτισσες με την παραδοσιακή ενδυμασία.
Ψηφιδωτό «Ο Οιδίποδας και η Σφίγγα» που βρίσκεται στην όψη του κτιρίου.
..υπάρχει και blog που μπορείς να επισκεφτείς για να ενημερωθείς πληρέστερα
εδώ είναι
11 comments:
Δεν μου κανει τιποτε εντυπωση πλεον...
Και η μαλακια ειναι οτι θα ξαναψηφισουμε τους ιδιους...
Καλα ε;; Δεν εχουν το θεο τους! Η μαλλον τους θεους τους-και τους 12-κι ολους τους ημιθεους,γμτ βιολα τους! Τα πηρα εντελως τωρα.Τι μπορουμε να κανουμε εκτος απ' τις υπογραφες-χεστηκαν για τη γνωμη μας;
Kalimera,
Tha mporouse kapoios na deixei kai tis piso opseis ton ktirion ?. Nai, aytes me tis mpougades, ta koubouklia ton klimatistikon kai tis keraires Nova ! ERGO TEXNHS pragmatika.
To polypatho mouseio argise toso poly logo ton kontofthalmon prosfygon sto STE ton perioikon ton gyro trisathlion polykatoikion.
Arage tha eixe tetoious endiasmous to Loubro i' to Bretaniko mouseio ?
Se mia panasximi Athina pou apoteleitai apo enan emeto tsimentou (pou kaneis de fainetai na diamartyretai gi ayto) kai pou ta ktiria-toposima einai elaxista (eos katholou - idiaitera sygxrona) (bl, Ethnikis sti Syggrou pou epese ki ayto thyma ton ...antiexousiaston !) EPITELOUS pame n'apoktisoume ena mouseio sygxrono (kai nai. Ena mouseio me axioprepes gift shop kai bibliopoleio kai bibliothiki kai arxeio kai estiatorio kai cafe - toso apithano mas fainetai afou o Grigoris tou (anakainismenou !!!!) Ethnikou arxaiologikou einai ap'oti fainetai to diko mas neoelliniko standard).
Alla oxi ! Emeis th'agonistoume gia na diatirithoun oi trisathlies kakasximes piso opseis ton ktirion ayton (exoun dimosieythei fotografies !). Krima pou den agonistikame kai gia tis parakeimenes polykatoikies me tis prasines kai portokali tentes (opos laiki) kai tis mpougades. Tha briskomaste akomi sta mpeta tora. Na erxetai o epikeptis (oxi aparaititos touristas) kai na blepei kallos (pou tha to blepei etsi ki allios apo tin notia pleyra tou ktiriou) !
Food for thought :
http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=15106&m=C12&aa=2
Το σωβρακο του κυρ-Μητσου που κρεμεται στη μπουγαδα μπορει να μαζευτει χωρις να χρειαζεται να κατεδαφιστει το κτιριο (σχολιο για το ανωτερω).Γιατι αν φταιει το σωβρακο και οχι το νεοκοπο γουστο μας,ααα...θα τον μαλωσω τον κυρ-Μητσο...
Nai, kai to Louvro den xreiazotan tin gyalini pyramida, oute to Bretaniko mouseio ton tholo (kai tin epektasi). Neokopes Amerikanies kai show off ! ki emeis mia xara eimaste me to Neoklassiko tou Vangelis me ta piata Nova kai ta klimatistika. Ayto apotelei diaxroniko gousto. Exei apotypothei exallou stin yperoxi poli mas.
Kyr Mitso gera !. Poios noiazetai gia toposima se mia poli pou o exthros einai to kainourgio kai to apotelesmatiko (mouseiologika) ki oxi to tritoskomiko (bl. mouseiaki stin Akropoli).
H patata tou tourista einai o exthros tou ethnous !
Ξέρεις... είναι η ίδια ακριβώς λογική πίσω από την καταστροφή της Πάρνηθας και κάθε "καίριας" πυρκαγιάς.
Δεν ξέρω τι να πω πια και πώς να αντιδράσω.
No,no,no!! η σκελεα του κυρ-Μητσου ειναι ο εχθρος του εθνους! :-)
Το συγκεκριμένο κτίριο είναι από μπροστά κούκλα, και από πίσω πανούκλα.
Σοκαρίστηκα όταν έμαθα ότι θα κατεδαφιστεί, είναι αλήθεια, διότι κάθε φορά που περνούσα από μπροστά έλεγα «αυτό είναι το σπίτι των ονείρων μου». Στην πορεία έμαθα πως το μόνο που έχει καλό είναι η πρόσοψη...
Να σου πω την αλήθεια, εγώ στενοχωριέμαι περισσότερο για τα γιγάντια πλατάνια που βρίσκονται μπροστά του και θα κοπούν για χάρη της θέας...
Για να αρχίσουμε να χρησιμοποιουμε όλοι μας και το www.primeminister.gr αρχίζοντας μ'ενα copy-paste αυτού του post.
Mmm, good french fries! And the view is marvelous! Bravo Ellines!
Δεν ειναι πολυ πιο απλο να εξωραιστουν οι πίσω όψεις των κτιρίων και να τελειώνουμε? Το μουσείο θα παραμείνιε συγχρονο έτσι κι αλλιώς. Γιατι να θυσιάζονται όλα για την κονόμα; ¨εμενα δε με ενδιαφέρει να έχει πελάτες το εστιατόριο, το οποία στην τελική δεν είναι απαραίτητο για ένα μουσείο. Απλα μου φαίνεται θα καταντήσουμε σαν τους Άγγλους εδώ, που τα μνημεία τους έχουν πλέον γίνει εμπορεύματα
Post a Comment