Thursday, January 22, 2009

Μία αλογόμυγα χορεύει βαλς με τον Μπασίρ


Εχτές το βράδυ βρέθηκα γύρω στις 8 στο κέντρο. Κατέβηκα από την εταιριολάνδη (a.k.a Μαρούσι) με το μετρό, λόγω πρωινής βροχής δεν πήρα γάιδαρο (a.k.a. vespa).

Ήμουν αρκετά κουρασμένος γενικότερα (αυτό το να σηκώνομαι 7 το πρωί για να πηγαίνω τζοιμ το πρωί είναι δύσκολο το γαμημένο, όσο και αν δίνει ωραίο ρυθμό στην ημέρα σου, λυγμ). Ήθελα όσο τίποτε να πάω σπίτι, να μου φέρει ο μπάτλερ μία σούπα μπορς, μετά ένα φιλέτο Στρογκανόφ και ύστερα μία Πάβλοβα… όμως...

Περνώντας έξω από το σινεμά το Ideal θυμήθηκα ότι ήθελα σαν τρελός να δω το «Βαλς με τον Μπασίρ» που τόσο ωραία πράγματα λένε όλοι, και "τι αριστούργημα είναι", και πάνε και γλυκοφιλάνε την οθόνη του σινεμά με όλη τους την αγάπη, γιατί είναι "ό, τι πιο υπέροχο για έργο".

Ok. Μπήκα να το δω.

Πήρα ποπ κορν, τρία χάτ ντάγκ, δύο πακετάκια τσιπς, μία κράντς, ένα χάγκεν ντάς, ένα ντορίτος με διπλό τυρί, μία πέπση λάητ, μία έψα λεμόνι και κράκερζ (θα έπαιρνα κι άλλα φαγιά επειδή πεινούσα αλλά το 'χω κανόνα, όταν βλέπω έργα πχιότητας δεν θέλω να παίρνω πολλά φαγώσιμα για να μπορώ να συγκεντρωθώ στο νόημα).

Και συγκεντρώθηκα. Και έχω μείνει μαλάκας. Τόσο μαλάκας που δεν ξέρω από πού να αρχίσω. Πραγματικά!

Η ταινία όντως είναι πάρα πολύ καλογυρισμένη. Και την μουσικούλα της έχει, και τα χιουμοράκια της τα κάνει, και τα ωραία της σχεδιάκια… πολύ καλογυρισμένη!

Τόσο καλογυρισμένη που πραγματικά απορώ με όλους τους μαλάκες που προσπάθησαν να την πουλήσουν ως το «ερασιτεχνικό διαμαντάκι». Καμία σχέση φυσικά. Η ταινία έχει μελετηθεί σχεδόν τόσο, μην σου πω και περισσότερο, από τα πιο μελετημένα Χολιγουντιανά μπλόκ μπάστα. Γιατί η ταινία έχει ατζέντα. Θέλει να σε κάνει να αισθανθείς με έναν συγκεκριμένο τρόπο…

Τι βλέπεις; Μία συγκινητική ιστορία. Ένας Ισραηλινός ακούει την εξομολόγηση ενός φίλου του που είχε εισβάλει με τα στρατεύματα της χώρας του στον Λίβανο 20 χρόνια πριν, ότι έχει εφιάλτες για το γεγονός. Και παθαίνει και αυτός εμμονή με την δική του τοτινή θητεία. Προσπαθεί, ειδικά, να διαπιστώσει κατά πόσο ο ίδιος είχε ανάμειξη ή σχέση ή μαρτυρία με τις κτηνωδίες που έγιναν με την ανοχή του Ισραηλινού στρατού σε δύο προσφυγικά στρατόπεδα του Λιβάνου…. Αρχίζει λοιπόν μία «οδύσσεια» για να μάθει από άλλα φαντάρια που υπηρέτησαν μαζί τι ακριβώς συνέβη στην θητεία του τότε που ήταν 20 ετών.

Οι φίλοι του, λοιπόν, του λένε διάφορες ιστορίες. Πως γλύτωσαν τον θάνατο, πως είδαν να πεθαίνει ο διοικητής/κολλητός/συγγενής του, πως φρίκαραν κάποια στιγμή, πως πως πως… Μάλιστα…

Σιγά μην κλάψω ρε.

Η ταινία είναι κατά την γνώμη μου το πιο εφιαλτικό και ύπουλο κομμάτι προπαγάνδας που έχει ποτέ υπάρξει. Και δεν μπορώ να πιστέψω πόσο εύκολα όλοι έπεσαν θύμα της.

Οι φαντάροι του Ισραήλ παρουσιάζονται ως αθώα αμούστακα παιδιά που ενώ προτιμούσαν να χορεύουν στην ντισκοτέκ, στην παλιά ντισκοτέκ, αναγκάζονταν να αφήσουν πίσω ότι αγαπούσαν και να πάνε να πολεμήσουν. Ναι, Ok, αυτό είναι πολύ κακό και τι να κάνεις, όταν σε διατάζει η πατρίδα σου πρέπει να κάνεις έστω κι έναν κατακτητικό και άδικο πόλεμο.

Όμως για σταθείτε ρε παιδιά!! Μην γαμηθούμε τελείως με τον σχετικισμό! Το πρόβλημα αυτού του πολέμου είναι ότι κάποια 20χρονα Ισραηλιτάκια χρειάστηκε να κόψουν τους καφέδες στις παραλίες της Μεσογείου και να υπηρετήσουν ή μήπως το ότι μετά από 20!!! χρόνια τα κακόμοιρα, λυγμ λυγμ σνιφ, δεν μπορούσαν να κοιμηθούν γιατί έβλεπαν εφιάλτες;

Όχι βέβαια! Δεν είναι αυτό το πρόβλημα του πολέμου αυτού. Και πιστεύω ότι η ταινία είναι ένα καλογυρισμένο λυρικοπαπαρολόγημα κατά της φρίκης του πολέμου γιατί αποσκοπεί να απομακρύνει την προσοχή από την ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ φρίκη του ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ πολέμου που είναι διπλά φρικτός γιατί είναι άδικος και στρέφεται εναντίων ΠΟΛΛΏΝ αμάχων!

Και εκεί που σαν μαλάκας κι εγώ κοιτούσα στην οθόνη «μαγεμένος» και γοητευμένος… ένα θαύμα έγινε εντός μου (γιατί το ότι την γλύτωσα από αυτήν την προπαγάνδα θαύμα το θεωρω), επανατοποθέτησα αυτό που έβλεπα και αποφάσισα να το αντιμετωπίσω ως κάτι άλλο από αυτό που παρουσιάζεται…

και φυσικά μόλις το έκανα αυτό, το όλο πράγμα κατέρρευσε μέσα σε ένα δευτερόλεπτο!

Εχτές το βράδυ μετά το σινεμά είχα, αισθανόμουν και σκεφτόμουν 113214775292101 τρισεκατομμύρια λόγους να την καγκουρέψω. Τώρα έχει περάσει πολύ ώρα και σίγουρα έχω ξεχάσει κάποια πράγματα. Ωστόσο, θέλω να επισημάνω μία τρελή υπουλιά που έχει…

Στο έργο, λοιπόν (για να σε βάλω λίγο στο σκηνικό) γίνεται αναφορά στην σφαγή που έγινε σε δύο προσφυγικά στρατόπεδα παλαιστινίων. Εκεί σφαγιάστηκαν πολύ παλαιστίνιοι από χριστιανούς παραστρατιωτικούς, οι οποίοι όμως δεν έπρεπε σε καμία περίπτωση να τους επιτραπεί να φτάσουν στα προσφυγικά στρατόπεδα. Υπεύθυνοι για αυτό ήταν οι Ισραηλινοί, οι οποίοι είχαν υπό την κατοχή τους την Βηρυτό και πολύ απλά επέτρεψαν στους παραστρατιωτικούς να σφάξουν τους παλαιστίνιους.

Άρα δημιουργείται μία αντιπαράθεση εμείς τα κακόμοιρα φανταράκια που αγαπάμε τα λουλούδια, τις μελισσούλες, το κλάμπιν, την γκόμενά μας και κάποιοι κακοί, μυστηριώδεις τύποι, οι οποίοι επέτρεψαν στους πραγματικά κακούς (τους φαλαγγίτες) να σκοτώσουν οικογένειες.

Είναι λίγο σαν να μας λέει το έργο «κοινό! Άκουσε, το κανονικό Ισραήλ δεν είναι κακό, άλλοι έκαναν τα εγκλήματα άλλοι! φαλαγγίτες φταίνε! Αυτοί σκοτώσαν το 4χρονο κοριτσάκι, το κανονικό Ισραήλ νιώθει άσχημα για την δολοφονία, να, να, μέχρι και ταινία αφιερωμένη στο θέμα χρηματοδότησε!!!»

Να σου πω όμως κάτι σέξυ βιούερ; Το Ισραήλ και το κάθε Ισραήλ δεν κρίνεται επειδή έχει γλυκά αγοράκια που έχουν εφιάλτες και είναι γλυκομίλητα. Δεν κρίνεται επειδή 20 χρόνια μετά κάνει μία ταινία για να μου θίξει το γεγονός. Δεν κρίνεται επειδή κάποιο πολίτες του έχουν εφιάλτες. Κρίνεται για τα εγκλήματα που διέπραξε. Κρίνεται για τα εγκλήματα που επέτρεψε να διαπραχτούν... Τέλος. Παύλα.

Και όσο ωραία και αν ήταν η ταινιούλα που είδαμε εχτές, θα είναι μεγάλη ηλιθιότητα αν απομακρύνει το μυαλό σου από τα εγκλήματα πολέμου και το επικεντρώσει στις τραγικές ιστορίες μερικών από τους στρατιώτες…

Στο κάτω κάτω αυτοί χάσανε μόνο τον ύπνο τους. Κάποιοι οι οποίο δεν ήταν καν στρατιώτες, έχασαν τη ζωή τους, την περιουσία τους, την οικογένειά τους. Δηλαδή μην χάσουμε πια και κάθε αίσθηση!

Στο ξαναλέω για να το χωνέψεις.

Η ταινία αποσκοπεί στο να σκεφτούμε ότι ο πόλεμος είναι κακός αντί «ο πόλεμος που κάνει το Ισραήλ είναι κακός».

Η ταινία αποσκοπεί στο να σκεφτούμε «τα εγκλήματα πολέμου έγινα από κακούς, από άλλους, από εξαιρέσεις» αντί «τα εγκλήματα πολέμου έγιναν με την ανοχή, μη σου πω και με την ώθηση από το Ισραήλ, ανεξάρτητα από το αν η κανονικοί φαντάροι δεν έκαναν εγκλήματα».

Η ταινία αποσκοπεί στο να νιώσεις συμπάθεια προς μία κατάσταση που είναι απαράδεκτη και να σκεφτείς «οι Ισραηλίτες είναι καλοί άθρωπες, με ευαισθησίες να, να, δες αυτόν μέχρι και μπάφο αναγκάζεται να καπνίζει για να ξεπεράσει την συμμετοχή του στον πόλεμο»!!! Πο πο. Τι λες τώρα!

Για να μην αναφερθώ στην σκηνή με το παιδάκι με το μπαζούκα… μήπως αυτή η σκηνή μας περνά λίγο πούστικα το μηνυματάκι «ακόμα και όταν σκοτώνονται παιδιά από ισραηλινούς στρατιώτες, γίνεται γιατί οι κακόμοιροι είναι ευαίσθητα παλικαράκια και τρομάξανε μωρέ άχου το άχου το, γούτου γούτου το φανταράκι από το τελαβιβουλίνι».

Αν η ταινία ήθελε να είναι πραγματικά αντιπολεμική έπρεπε να ρωτά άλλα πράγματα. Όπως ας πούμε «γιατί, καταρχάς, μπήκαν οι Ισραηλινοί στο Λίβανο»;

... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

Άκουσε να δεις. Σου δίνω τώρα φούντ φορ θοτ: Ένας από τους τρόπους μία εταιρία, φαρμακευτική για παράδειγμα, που έκανε μεγάλη μαλακία, (έβγαλε στην κυκλοφορία ένα φάρμακο που βλάπτει, αντί να κάνει καλό, για παράδειγμα) να την σκαπουλάρει, είναι να τα ρίξει, σε έναν κακό υπάλληλο (βλέπε αυτούς που υποβοήθησαν τους φαλαγγίτες) ή σε έναν αδύναμο υπάλληλο (βλέπε στρατιώτες με ευαισθησίες που τρόμαξαν και σκότωσαν σκυλιά η παιδάκια). Όμως το θέμα είναι η εταιρία να μην αφήνει να συμβαίνουν τέτοια πράγματα. Όπως και το θέμα είναι ότι το Ισραήλ ως κράτος έχει 100% την ευθύνη για τα εγκλήματα πολέμου. Και η ταινία προσπαθεί αυτό ακριβώς να μας κάνει να το ξεχάσουμε!

Από το βαλς με τον Μπασίρ μου έμεινε μία μεγάλη τσατίλα. Δεν φτάνει που έγινε το έγκλημα, το καπηλεύτηκαν κιόλας για να μου φάνε 8 ευρουδάκια (αλλά μπορεί να γίνομαι και υπερβολικός τώρα, το καταλαβαίνω).

35 comments:

Anonymous said...

eisai ypervolikos merikes fores
alla nomizw pws eisai kai dikaios
ki egw auto pisteuw
yours truly

provato said...

εγώ υπορβολικός;;;; πλάκα μου κάνεις φιλαράκι!!! εγώ είμαι η προσωποποίηση της ισορροπίας και την ηρεμίας λολ

και το γιόρζ τρούλη γράφεται έτσι: γιορζ τρούλη.

Καθόλου δεν αγαπάμε και δεν σεβόμαστε την γλώσσα.

Κατερίνα Ρ. Μπαρτζώκα said...

με έβαλες σε πολλές σκέψεις, κυρίως γιατί όλοι μιλάνει με τα καλύτερα λόγια, και μπήκα σε ακόμα μεγαλύτερη περιέργεια να δω την ταινία. ΘΑ την δω και θα το σκεφτώ ξανά.
Πάντως, γενικά ο κάθε λαός "ξεχνά" τα δικά του. Κι αν η ταινία λέει ότιό πόλεμος είναι κακό πράγμα, πάλι λέει κάτι σωστό.
Βέβαια, εχω απορρίψει πολλές αμερικανιές για το λόγο που αναφέρεις, το ότι λένε ο πόλεμος είναι κακός αλλά εμείς τα αμερικανάκια, τα αθώα παιδιά, δε θέλαμε να σκοτώσουμε τον κακό βιετκονγκ κτλ.
So: θα πάω και θα δω, i guess.

Και τέλος το σημαντικότερο: πόσα χέρια έχεις καλέ μου και μπόρεσες να κουβαλήσεις τόσα φαγητά στην αίθουσα; Ή σου δώσανε τρόλει; Τζίζας!

Flonsavardu said...

παναγιά σώσε! ελπίζω τα φαγητά να είναι μια υπερβολή ή τουλάχιστον να είσαι πάνω από 1.95. :pp

στο προκείμενο: εγώ είμαι εδώ στην ξενιτιά και οι βλάχοι, ε χμ... οι κρητικοί άθρωπες ήθελα να πω, μιλάνε το πολύ για την απίστευτη ιστορία του βενιαμίν κομβίου, και αυτό γιατί άκουσαν στο σταρ ότι είναι και πολύ γαμάτη ταινία.
αλλά αφού το λέτε εσείς ότι είναι πολυσυζητημένη θα σας πιστέψω και θα την δω.
αν και δεν μου αρέσουν οι ταινίες τέτοιου είδους γιατί η περίπτωση να μην είναι προπαγάνδα είναι τόσο πιθανή, όσο και το να μην πάρει ο χιθ λέτζερ- με ανάσταση νεκρών- το όσκαρ.
και αφού το λες κιόλα ότι είναι προπαγάνδα μήπως να μην την δω κιόλα, να γλυτώσω 1,5 ώρα από τη ζωή μου;

provato said...

κατερίνα αφού θα δεις θα κρίνεις, αν και καλύτερα θα ήταν να μην δεις με την έννοια ότι θέλουν το 8ευράκι σου. οσο για τα χέρια που με ρωτάς.... χμφ χμφ χμφ βασικά είμαι εκπαιδευμένος να κρατάω πολλά φαγιά γιατί μου αρέσουν. λολ

flo τα φαγητά δεν είναι καθόλου υπερβολή, μην σου πω ότι ξέχασα να αναφέρω και κάτι χεχε. κατά τα άλλα το κουμπίον κι εγώ θα το δω, λατρεύω Μπλάνσετ. επίσης ήθελα να πω ότι αν δεις Μπασίρ να μας πεις τι νόμισες, μπεε

snikolas said...

Και φυσικά θα μπω κατευθείαν στο ψητό!

Ξέρεις από vespa?

Anonymous said...

Για άλλη μια φορά υποκλίνομαι στο "ύπουλο" μεγαλείο σου!

γιωρζ βερι βερι τρούλη

Hfaistiwnas said...

Δεν την έχω δει, αλλά μου άρεσε όπως τα λες και τα εμπέδωσα! λολ!!!

xipasmenos said...

Tomer Hanuka! Foveros!

[Germanos] said...

Επιτελους μπηκες στο σωστο δρόμο σκέψης. Μενει να αρχισεις να ακους και Ντειβιντ χασσελχοφ (το διπλο cd)

Τα πραγματα βεβαια δεν ειναι τοσο απλά Προβατε.
Η ιστορια της Μεσης Ανατολης μετα τους εποικισμούς ειναι παιχνιδι smoke & mirrors οπου καθενας βλέπει διαφορετικες σκιες αναλογα προς τα που κοιτάει.
Εσυ δεν πρεπει να κοιτας την σκακιέρα γιατι το μονο που θα βλέπεις ειναι τα πιονια να σφαζονται.
Ψαξε να βρεις τον παίκτη που τα κινεί

aura voluptas said...

Θυμάσαι προβατούλη μου τί σου έγραψα πριν 4 ποστάκια ?? Ό,τι η ταινία με προβλημάτισε και θετικά και αρνητικά . Τώρα ξέρεις γιατί ! ;-)

Μου φάνηκε επίσης περίεργο γιατί μια ταινία με τέτοιο θέμα αποφασίζει κάποιος να τη γυρίσει ανιμέϊσον και μάλιστα να του πάρει 4 χρόνια να το κάνει ... Χμμ ... "Πονάει" λιγότερο έτσι ?

Θα πρότεινε ποτέ χώρα, για ξενόγλωσσο όσκαρ, μια ταινία που να την ξεμπρόστιαζε 100% ??

Αξίζει πάντως να τη δει κανείς έτσι ? :-)

P.O.V of a G said...

na ypo8esw den vrikes eisitiro gia to 'bride wars'? lol :P

Anonymous said...

Έχουμε ματώσει και μεις κάποια χώματα.

Anonymous said...

ayto to ektos topou kai xronou (alla panta trendy) antisimitiko menos ton asxeton neoellinon kai o steiros anti amerikanismos mas exei katantisei na exoume ton SYRIZA sti Bouli kai ton probato na agoreyei me foni Tsipra.

Perimenoume ki alla posts pou aytistika tha anaparagoun ta sloganakia:

KATO OI HPA
KATO TO ISRAEL
KATO H ANAPLASH TOU BOTANIKOU

zhto

O SYRIZA
H STASIMOTHTA
TO ELOS KAI H XABOUZA
TO PANEPISTHMIAKO ASYLO (ANIATON!)
H DHMOSIA DOREAN PAIDEIA (ton axyriston malliadon aplyton katalipsion tou SYRIZA)

koino to torino mpourdelo !

Ki exoume kai to ferefono edo pera na agoreyei! Mou thelei kai Marousi kata ta alla!

MISERY !

N'est-ce pas ?

YG - pes mou oti eixes paei ki esy laiko dikastirio ekeinou tou retaliou tou KAZAKOU tote pou mas irthe o Clinton ?

neutrino said...

Προβατένιε, διαφωνώ εντελώς με ολόκληρο το σκεπτικό σου -τί να πρωτοπω. Θα προσπαθήσω να τα συμπτύξω:

Μην νομίζεις ότι είναι τόσο εύκολο να γυρίσεις ΕΣΥ ο ΙΔΙΟΣ το φακό σου και μαζί του τα μάτια ΌΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ σε μια από τις πιο φρικιαστικά ντροπιαστικές στιγμές σου.

Υποτιμάς τη λειτουργία της ταινίας σε πρώτο επίπεδο, και μπλέκεσαι σε δεύτερα, 'υποσυνείδητά' επίπεδα. Αυτό που μένει στο μαζικό κοινό είναι το πρώτο στρώμα της ιστορίας, βγαίνοντας από το σινεμά. Κάποιος Εβραίος θυμάται πως αυτός και οι συστρατιώτες του έσφαξαν άμαχους Παλαιστίνιους. Είμαι γεννημένη το '87, πράγμα που σημαίνει ότι μιλά για πράγματα που έγιναν πριν γεννηθώ. Πολλοί στην ηλικία μου ακούν για τη Σάμπρα και τη Σατίλα πρώτη φορά. Από τη βολή της λήθης, ο Φολμαν ξεθάβει από το δικό του σεντούκι μια ιστορία που θα ήθελαν πολύ οι Ισραηλινοί να μείνει ξεχασμένη από τους παλιούς και απλή αφήγηση για μας τους νεότερους. Δεν είναι μικρό πράγμα αυτό. Η ιστορία ξαναέρχεται στην επιφάνεια -και απαθανατίζεται στο σελιλόιντ για πάντα.

Το δεύτερο επίπεδο που τόσο κατηγορείς ως προπαγανδιστικό, είναι το απολύτως προσωπικό -όμως αυτό το κομμάτι από την αρχή δηλώνεται ξεκάθαρα. Αλλά κι αυτές οι περίφημες οι τύψεις που τόσο κατηγορείς δε μας κάνουν να τον λυπηθούμε - γιατί δε ξεπλένονται ποτέ. Οι ταινίες που λες, τα μελοδράματα που λεμε "αχ ο καημένος είχε τύψεις που το έκανε ταπ ταπ", λειτουργούν υπέρ του δράστη γιατί στο τέλος υπάρχει λύτρωση. Εδώ δεν υπάρχει λύτρωση. Εδώ, στο σημείο που τελειώνουν οι υπεκφυγές, οι προσωπικές αλλά και οι συλλογικές (γιατί όλο το φιλμ είναι, πράγματι, μια υπεκφυγή -σε όλο το φιλμ, πράγματι, προσπαθεί να πείσει τον εαυτό του ότι δεν φταίει, ότι δεν φταίγαν, ότι δεν ήταν εκεί, ότι ήταν παρών-απών), έρχεται η αντιμετώπιση της αλήθειας. Κι αυτό δεν είναι καθόλου λυτρωτικό. Ίσα ίσα, όλο αυτό που περιγράφεις σκάει στο πρόσωπό του με τον ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟ ΤΡΟΠΟ. Με αυτή την τελική σκηνή, που αν την είχα δει σε ντοκιμαντερ αραβικό ή σε δελτίο ειδήσεων θα κλώτσαγα και θα έλεγα "τι πας να με μανιπουλάρεις ρε", εδώ έχει την πιο συνταρακτική και σπαρακτική αλήθεια που θα μπορούσε να έχει ποτέ. Γιατί στο δείχνει αυτός που το έκανε, και σου λέει "Δες το τώρα ΑΥΤΟ, χωρις ωραιοποιησεις, και κατάλαβε γιατί δεν μπορώ να το ξεπεράσω. Και γιατί δεν πρέπει να το ξεπεράσω. Γιατί το να σκοτώνεις αθώα γυναικόπαιδα τελικά δεν έχει καμία δικαιολογία".

τελικά το έκανα το σεντόνι μου. σορυ.

Tanila said...

Tελικά όμως δε μας είπες, ο Μπασίρ ήταν ωραίο γκομενάκι;

Κακίστρω said...

Πρόβατε καμία άλλη ταινία δε με είχε βάλει μέχρι τώρα τόσο στη φρίκη του πολέμου. Την παρακολουθούσα και ένιωθα ότι είμαι εκεί και δεν έχω διέξοδο...

Ταινία διαμάντι..από αυτές που χαίρεσαι να λες ότι είδες.

guideline said...

οντως σε καθε αμερικανια η οπως τωρα σε αυτο (8ελω να το δω βεβαια πρωτα)παντα δειχνουν αυτο που λες τα καημενα τα παιδακια που αφησαν τη βολη τους κτλπ.Το θεμα ειναι ομως να τολμας να το λες οτι να εμεις οι κακοι ισραηλινοι στειλαμε τον κοσμο να σκοτωνειαθωο κοσμο.Σε καθε πολεμο υπαρχουν και τα αλλα "θυματα " που δε μπορουν να λυτρωθουν με μια μονο παραδοχη της καταστασης στην οποια βρεθηκαν. Μονη προπαγανδα που μπορω να δεχτω ειναι το Ολοκαυτωμα(που βεβαιως και ηταν κακο κακιστο )αλλα μας εχει γινει πλυση εγκεφαλου
τοσα χρονια λες και μια γενοκτονια υπηρξε (δυστυχως)στο κοσμο.

ΥΓ:Που να χες δει τη Μαλα πριν κατι χρονια με την Απολυτη .εκει να δεις προπαγανδα

vivi said...

δεν έχω δει την ταινία αλλά διαβάζοντας τα διάφορα κόμεντζ κατάλαβα πως τον σκοπό της τον εχει πετύχει...δηλαδή να συζήτηθει. τώρα το αν είναι μια καλοκρυμένη προπαγάνδα ή ένα αντιπολεμικό αριστούργιμα, φαντάζομαι εξαρτάται από την (υποκειμενική) ματιά του κάθε θεατή. η τέχνη σε οποιαδήποτε μορφή της, "διαβάζεται" διαφορετικά από τον καθέ ένα.
ιν αδερ γουορντσ περι ορέξεως παμκινπάι...
κισιζ..:)

κόκκινο μπαλόνι said...

καλό μου προβατίνιο...το είχα σκεφτεί ότι μπορεί να πάει εκεί ο νούς σου, 1ον γιατί είσαι έξυπνος και υποψιασμένος (γλυψ γλυψ εντατικ) και 2ον γιατί και πολλοί άλλοι μπήκαν σε αυτή τη λογική.
Θα συμφωνήσω όμως με την neutrino και την κακίστρω(σε σχέση με το συναίσθημα). Θα πρόσεξες πως λέει κάπου πως οι Ισραηλινοί (το τηλεφώνημα στον υπουργό Άμυνας τότε Αριέλ Σαρον που είπε πως το γνώριζε, το θυμάσαι)ήταν ενημερωμένοι πως γινόταν η σφαγή και την άφησαν να συμβεί. Αυτό είναι κάτι πέρα από την συννενοχή. Και είναι ευθεία κατηγορία.
Είναι εύλογο να έχει τύψεις κάποιος. Το πως την διαχειρίζεται όμως είναι ένα θέμα.
Η θάλασσα είναι η προσπάθεια κάθαρσης, που καταρρίπτεται με τις πραγματικές σκηνες στο τέλος, ακριβώς όπως το θέτει η neutrino.
Άσε που για τη σκηνή στον πορτοκαλαιώνα (νομίζω) με το παιδάκι και τη ρουκέτα, έχω ακριβώς την αντίθετη εντύπωση.
Τους φρίκαρε που σκότωσαν ένα παιδί, και φρίκαρε και μένα.
Με τσάκισε αυτή η σκηνή.
Αλλά ας μη κάνω σεντόνι.

Α, μπα? said...

εγώ πρόβατε ως συνήθως θα ανεβάσω το επιπεδο και ήθελα να σου πω ότι περα του ότι έχασες 8 ευρώ, κέρδισες και 5000 θερμίδες που χρειάζονται 19 πρωινά τζοιμ για να λιώσουν, άρα να του κάνεις μήνυση του μαλάκα! (του σκηνοθέτα)

Anonymous said...

http://www.protothema.gr/content.php?id=22420 Στο λινκ αυτο(με εξεπληξε η εφημεριδα) εχει μια σειρα φωτογραφιων που δειχνουν τους εβραιους κατα τον β παγκοσμιο πολεμο και τους εβραιους σημερα.Μια εκπληκτικη αντιπαραβολη εικονων

Παράξενος said...

Εξαιρετική ανάλύση.
Συγχαρητήρια.

Anonymous said...

αυτό που κατάλαβα εγώ είναι ότι η ταινία μαστιγώνει ανελέητα τους "αθώους" νεαρούς στρατιώτες. σε καμιά περίπτωση δεν τους δικαιολογεί, εκτός αν θες, υπό το βάρος της προκατάληψής σου, να πιστέψεις ότι η ταινία κάνει κάτι τέτοιο.

όλοι οι λαοί είναι καθάρματα, άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότεροι.

και καιρός είναι να αρχίσουμε κάποτε να ξύνουμε με τόλμη και τις δικές μας πληγές.

οι ισραηλινοί έχουν τα αρχίδια να γυρίσουν ένα "βαλς με τον μπασίρ", ενώ εμείς κάνουμε τηλεοπτική σειρά τα εντελώς προκατειλημμένα υπέρ των ελλήνων "ματωμένα χώματα". δηλαδή, μιλάμε για έτη φωτός διαφορά στην αυτοκριτική ανάμεσα στους δύο λαούς.

sylfaen said...

ψιτ... να σε πω.
Καλα τα λες για την ευθυνη αλλα εχω καταληξει οτι αμα θες να λες για ευθυνες να παψεις ρουφας το φραπε σου και να πας να σκοτωθεις σαν την Ρασελ Κορι.
Εγω ρουφαω φραπε και με δυναμη.
Διοτι ευθυνη στην ευθυνη θα φτασουμε στο προπατορικο.
Γιατι υποτιθεται ναι τα κρατη εχουν ευθυνη για ο,τι κανουν και τα αλλα κρατη για το οτι τους αφηνουν ή τους προτρέπουν. Κοινώς, στο καζάνι βράζουμε. Και γαμω...
Μου άρεσαν βέβαια όσα είπες... κι εγώ τα σκέφτηκα...και τα ξανασκέφτηκα.
neutrino έχεις ένα (όχι δύο) δίκιο.

koukou! said...

Πρόβατε χώστα και λίγα είπες!
ΤΈΡΜΑ ΣΕ ΈΧΩ ΕΡΩΤΕΥΤΕΊ!

Josephine said...
This comment has been removed by the author.
Josephine said...

Πες τα πρόβατο.
Για να ρίξω -κι άλλο λίγο- λάδι στη φωτιά να μεταφέρω δήλωση του Φόλμαν (του σκηνοθέτη που παρεπιμπτόντως στο κινούμενο σχέδιο φαίνεται πιο νέος και ωραίος από ότι στην πραγματικότητα,χεχε,πόσο αυνανιστικό μπορεί να είναι αυτό) σε ερώτηση που του τέθηκε σε πρες κονφερανς αν μέσα από αυτή την ταινία νίπτει τας χείρας του για ότι συνέβη απάντησε κάθετα πως οι ισραηλινοί δεν σκότωσαν κανέναν παλιστίνιο εκείνο το βράδυ.Δε βρίσκω όμως ΠΟΥ το διάβασα-όποιος το βρει κερδίζει '..?'.

Θα μπορούσε να είναι και το παρακάτω απόσπασμα,αλλά δε θυμάμαι:
CS: I'd think it would be beneficial to them to have this portion of history remembered.

Folman: I think Christians in Lebanon are still embarrassed about what happened. I know that Bashir Gemayel's nephew was in the premiere in Paris, which was a great premiere, and he talked to me after the screening. He looks pretty much like all the Gemayel family, good looking man, and he thought that the film was just about telling the whole story, except for small details that were wrong, but then he thought that I should have brought the other side of the Phalangist regime which was, for him, how cultural they were. They could quote Beaudilaire and French poetry and everything. '

Δηλαδή 'Οι φαλαγγίτες ακόμη ντρέπονται διότι το ξέρουν πως αυτοί το έκαναν'.Αντιθέτως λίγο πιο πάνω απαντά
:CS: How has the movie been received over there?
Folman: In Israel, it's been received great. Great reviews and a very warm welcome. I was surprised, it was easy, there was no political debate whatsoever around the film. It was great.

Δηλαδή 'οι ισραηλίτες το πήραν καλά,διότι ξέρουν πως δεν έφταιγαν οι ίδιοι αλλά η κυβέρνηση του τότε,ενώ εμείς είμαστε αθώοι σα λαός.

Πόσο αλήθεια μπορεί να είναι όλο αυτό?Ίσως μέσα από αυτό το έργο να υπήρξε και μια ανακούφιση της ισραηλινής συνείδησης..

Pittermilk said...

Σίγουρα μια ταινία δεν σώζει ούτε τις συνειδήσεις τους,ούτε και το παγκόσμιο αίσθημα για τους Ισραηλινούς.Ναι ο πόλεμος του Ισραήλ είναι φρικτός,το Ισραήλ έχει γιγάντιες ευθύνες.Αλλά και γενικα ο κάθε Πόλεμος είναι.Έχοντας αυτό στο μυαλό χωρίς να αποπροσανατολίζομαι, βλέπω την ταινία η οποία είναι πολύ καλή απο αισθητική άποψη.Σ αυτό συμφωνούμε νομίζω

την καλησπέρα μου

κούνελος said...

syμφωνώ απόλυτα με τη neutrino.
πρώτο απ' όλα, μέχρι τώρα κανείς δεν ήξερε για το έγκλημα αυτό. εννοώ για άτομα της γενιάς μου που δεν το έζησαν. μετά την ταινία όλοι μιλάνε γι' αυτό.
έπειτα είναι αυτό που λες το "δείχνει πως οι ισραηλίτες θέλουν να πάνε στη ντίσκο κ όχι να σκοτώνουν παιδάκια". μα... αυτό είναι! ποιος προτιμά τον πόλεμο από μια κανονική ζωή? τον πόλεμο τον κάνει *το κράτος του ισραήλ*, όχι οι πολίτες του. κ οι στρατιώτες που διέπραξαν αυτές τις φρικαλεότητες, άνθρωποι είναι.
συμφωνώ πως δεν "δίνει" όλο το ρόλο της ισραηλινής ηγεσίας, αλλά δεν το λες κ προπαγάνδα αυτό ρε πρόβατε!
κ να σου πω κ τ' άλλο? όλη η ρομαντικότητα του έργου φεύγει με την τελευταία σκηνή που σου λέει ¨χελόου, αληθινό είναι όλο αυτό, δεν είναι μικιμάους"

αυτά. για μένα είναι συγκλονιστική ταινία, μου άρεσε πάραπαραπαραπαραπαρα πολύ(διπλώνω σεντονάκι).

dsquared said...

θενκσ φορ δε τιπ προβατος.
Πεσ μου τι θες να σου παρω με τα 8 ευρα που με γλιτωσες...

din

Anonymous said...

μπορεί να έχεις δίκιο, είναι κι αυτό είναι ένα κόλπο...

άλλωστε ο Άγιος Ζενέ στον ΑΙΧΜΑΛΩΤΟ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ έδωσε όλη την αλήθεια και μάλιστα από την πλευρά των Παλαιστινίων.

και το ΣΦΑΓΕΙΟ που παίζεται στο θέατρο Νέου Κόσμου και όλοι πάλι ξετρελλαίνονται στο ύπουλο δείχνει ότι το πρόβλημα είναι από τη μεριά των Παλαιστινίων.

Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί: η βιομηχανία του κινηματογραφικού εβραϊκού λόμπι ξέρει να ελίσσεται...

σε φιλώ

ο ανώνυμα επώνυμος δικός σου

SK said...

Eξαιρετική η ανάλυση του neutrino.

"Αισθηματική ηλικία" said...

Αργα το πήρα είδηση, με φάγανε τα ταξίδια και οι μπουφέδες απο τις θεατρικές πρεμιέρες.
Οπως πάντα εξυπνη η αναλυσή σου προβατέ μου, αλλά θα συμφωνήσω στα επιχειρήματα της neutrino.
Σπεύδω να διαβάσω το post σου για το απλό ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ του ΒΒ. που είδα ότι ανέβασες.

provato said...

ευχαριστώ όλους για τα σχόλια, τι ωραίες αυτές οι ανταλλαγές απόψεων και τι γόνιμες. νέτρινο ειδικά γιου ρόκ όσο και να δεν σε καταλαβαίνω και θέγκζ που μπήκες στον κόπο. μπεε φιλιά!