Monday, August 18, 2008

Θέ μου τι τραγωδία ήταν αυτή που πέρασα. (Μερικές παρατηρήσεις από μία παράσταση που έφαγε πολύ γιουχάρισμα - αλλά όχι τόσο όσο της άξιζε)

Την Παρασκευή πήγα και είδα στην Επίδαυρο την Μήδεια του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Ανατόλι Βασίλιεφ.

Πρωταγωνίστρια η Λυδία Κονιόρδου, με τον Νίκο Ψαρρά σαν Ιάσωνα (ο τελευταίος η πιο αποτυχημένη επιλογή casting όλων των εποχών στο διαγαλαξιακό σύμπαν φορέβα εν εύα).


Η παράσταση θα μείνει στην ιστορία και μάλλον δικαίως, ως η παράσταση της Επιδάυρου με την πιο αρνητική αντίδραση από το κοινό ever. Και επειδή ειδήσεις του σταρ φάτε την σκόνη μου, ήμουν εκεί. how cool is that. αλλά και πόσο κουραστικό.

Περάσαμε τρισήμιση ώρες, βασανιστικές, με ελάχιστες στιγμές φορτισμένες, αλλά άπειρες γεμάτες επιτήδευση, πρόκληση για την πρόκληση και απόλυτη υποταγή στην κουλτούρα της εικόνας.

[Μα είναι τραγικό. Οι τέχνες σήμερα υποτίθεται ότι προσπαθούν να αντισταθούν στον φασισμό της απόλυτης επιβολής της εικόνας στα μυαλά των ανθρώπων. Και όμως αυτή η παράσταση εκεί ακριβώς βασιζόταν.]

Δεν θα ξεχάσω ποτέ την φρικτή ερμηνεία της Αγλαϊας Παπά. Μάλλον δεν έφταιγε, έτσι της είπε να τα πει τα ελληνικά ένας Ρώσος που δεν καταλαβαίνει ούτε καν Αγγλικά (είναι γνωστή η πετριά του Βασίλιεφ να μην μαθαίνει ξένες γλώσσες) πόσο μάλλον την δύσκολη τονικότητα της Ελληνικής γλώσσας.

Δεν θα ξεχάσω ποτέ τον ρηχό, χωρίς ειδικό βάρος, Ιάσωνα του Νίκου Ψαρά. Ο οποίος Νίκος Ψαράς κάποια στιγμή που το κοινό γελούσε με την ερμηνεία του και την όλη σκηνή έκανε το φρικτό και ανάγωγο λάθος να φωνάξει «έλεος» προς το κοινό. «Αυτό λέμε κι εμείς», πήρε πληρωμένη απάντηση από έναν λατρεμένο θεατή. Άσε μας γλυκέ μου Νίκο. Δεν ήξερα να μη μπορώ να γελάω ή να κλαίω σε ένα έργο επειδή δεν ταιριάζει με το όραμα του σκηνοθέτη ή επειδή ο μεγάλος τραγωδός Νίκος Ψαράς θέλει να αυτοσυγκεντρωθεί.

Δεν θα ξεχάσω τους αμέτρητους άστοχους συμβολισμούς της παράστασης [ενδεικτικά να πω ότι ότι η πρόθεση του Βασίλιεφ να συνδέσει τα ταυροκαθάψια με τις ταυρομαχίες είναι εντελώς άστοχη, σχεδόν υβριστική: Στα ταυροκαθάψια το νόημα ήταν το να δαμάσεις την δύναμη της φύσης χωρίς να την σκοτώσεις στο τέλος, όπως γίνεται στις φρικτές ταυρομαχίες].

Δεν θα ξεχάσω ποτέ τον χλιαρό τρόπο με τον οποίο χειροκροτούσαν του συναδέλφους τους ηθοποιούς επί σκηνής ο Βογιατζής, ο Κιμούλης, ο Χατζησάββας, ο Νίκος Κουρής (που είναι συμπαθέστατος από κοντά), ο Λιβαθινός... Από την άλλη δεν μου άρεσαν τα ουρλιαχτά του μεγάλου κινέζου δικηγόρου Λι κουρέζου που ούρλιαζε "αίσχος, ντροπ ον γιου" και ενοχλούσε όσους ήθελαν να δουν.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο μόνος που χειροκρότησε με ζέση την παράσταση ήταν η χαζοσουσού η Γκωτιού (έλεος, έμαθε η βλάχα των μπουλβάρ από θέατρο, α μαρή να ράψεις κανένα μπουστάκι για την Μετζένα).

Όσο για την Λυδία Κονιόρδου... τι να πω... στην μισή παράσταση η ερμηνεία της ήταν πάρα πολύ καλή (εκεί καταλαβαίνεις τι ηθοποιάρα είναι), αλλά στην υπόλοιπη μισή χέσε μέσα πολυχρόνη που δεν γίναμε ευζώνοι, την κατάπιε και αυτήν η κουλωσύνη η γενικότερη. Αν ήταν και δική της απόφαση να ανέβει αυτή η παράσταση από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΠΑΤΡΑΣ, έκανε μεγάλο λάθος - ελπίζω όχι από ψώνιο και έλλειψη ταπεινότητας.

Τέλος για τον Βασίλιεφ, τον εμπνευστή αυτού του ανεξήγητου, σκεφτόμουν όσο το έβλεπα το εξής: "Ασταδγιάλα. Επειδή δεν έχετε στην Ρωσία τραγωδούς παγκοσμίως μεγάλους σαν τον Ευριπίδη, από ζήλεια αποφάσισες να τον μειώσεις και ντροπ ον γιου". Φυσικά δεν είναι αληθινή η ερμηνεία μου... αλλά μήπως υποσυνείδητα είναι; Πάντως είναι χαρακτηριστικό ότι στο τέλος δεν βγήκε στην σκηνή για να υποκλιθεί στο κοινό, πρωτοφανές για τα δεδομένα της Επιδαύρου.

Α, διάβασα στον Ελεύθερο Τύπο μία δήλωση του Ψαρά που είπε ότι οι θεατές πετούσαν κέρματα στις κοπέλες του χορού. Αν και θα το άξιζαν ένα έντονο τρόπο να τους δείξεις αποδοκιμασία (αλλά χωρίς βιαιότητες, πολιτισμένοι άθρωπες είμαστε), αυτό ΔΕΝ έγινε ποτέ, ήμουν στην πέμπτη σειρά και θα το έβλεπα ΣΙΓΟΥΡΑ. Ντροπ ον γιου Νίκος του λάη λάηκ δατ. Γκο μπάκ του ελ έη.

Είμαι περίεργος αν η παράσταση μετά τις φρικτές κριτικές που πήρε θα ανέβει στην Αθήνα και αλλού όπου είναι να πάει (πάτρα, θέατρο βράχων και νομίζω και Ηρώδειο). χου νόουζ.

διάβασε εδώ

και διάβασε και εδώ

και εδώ

Και εδώ είναι που Ψαράς καταγγέλει κάτι που ποτέ δεν έγινε. Μάλλον στην ταραχή του δεν πρόσεξε καλά και είδε νομίσματα εκεί που δεν υπήρχαν.

Ας τελειώσω όμως με την μοναδική αντάξια του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου στιγμή της παράστασης. Δυστυχώς ήταν μία και ήταν στην αρχή. Για τις επόμενες τρεις ώρες, απόλυτη πνευματική ξηρασία και μπλεξίματος άγονος αγώνας.

Η Λυδία λοιπόν, κρυμένη πίσω από κόκκινες-αίμα κουρτίνες να τραγουδά σε αμανέ τον θρήνο με τον οποίο η Μήδεια κάνει είσοδο στο έργο - κλαίει για το κέρατο που της έριξε ο Ιάσωνας που θα παντρευτεί άλλη. Συγκλονιστική στιγμή, ρησπέκτ ρησπέκτ ρησπέκτ στην Λυδία, εκεί για λίγο πίστεψα ότι θα έβλεπα κάτι σπουδαίο, που να ήξερα ότι έμπλεξα με την χαζορωσίδα την σουσού, που να ήξερα τι τραγωδία με περίμενε.

τι να πεις.

(πι ες - ήθελα εδώ να καταγγείλω τον εαυτό μου ότι από σεβασμό στον κόπο των συντελεστών και παρά την θέληση μου και τον αυθορμητισμό μου δεν γιουχάρισα, δεν έβρισα και δεν έκανα θόρυβο ούτε στιγμή κατά την διάρκεια της παράστασης. Αλλά εννοείται όταν τελείωσε δεν χειροκρότησα καθόλου, απλά καθόμουν και κοιτούσα σαν μαλάκας αυτούς που χειροκροτούσαν μη μπορώντας να το πιστέψω).

24 comments:

PN said...

Το έχασα γαμώτο μου το πανηγύρι. Αλλά ευτυχώς έχουμε και εσένα να μας τα μεταφέρεις Live.

Provato said...

Με ξέρεις. ταγμένος είμαι, πάντα, στο μετερίζι της πχιοτικής ενημέρωσης.

:-)

Νίκος Κιτωνάκης said...

Μήπως δοκίμαζαν πάνω σας οι Ρώσοι κανένα καινούργιο βιολογικό όπλο που προορίζουν για την Υπερκαυκασία;

Μήπως να σταματήσουμε την πχιότητα και να επιστρέψουμε στην ποσότητα;

Provato said...

pigkoyine όχι, οι ρώσοι είναι καλοί, μην ανησυχείς, μας αγαπάνε εμάς τα ελληνάκια. απλά ο βασίλιεφ είναι λίγο αστοχούλης.

όσο για την πρότασή σου, λυπάμαι αλλά θα μείνω στην πχιότητα. δεν παλεύεται αλλιώς η ζωή μας. :-)

ΠΑΥΛΟΣ said...

Mα καλά και συ πήγες να δεις Ψαρρά???
Δεν ήξερες δεν ρώταγες?

Provato said...

Ο πύστης Κονιόρδου πήγα να δω... και Βασίλεφ.


δεν το περιμένεις να σου έρθει η κατραπακιά τόσο δυνατή... xxxxx :-)

aura voluptas said...

Πιστή αναγνώστρια εδώ και πάααρα πολύ καιρό ... :-)

Ζήσαμε μεγάλες στιγμές ( Κουρκούλης ) συνθεατή Πρόβατε. Θα λέμε στο εξής " ήμουν κι εγώ στου Ανατόλι ". Πήγα την ίδια μέρα ( 14η σειρά ). Έπρεπε να δίνουν δωράκι στην έξοδο σε όσους άντεξαν τη δοκιμασία .

Συμφωνώ με τα περισσότερα που έγραψες . Συγκλονιστική η "είσοδος" της Μήδειας, όπως και η στιγμή που φωνάζει " Κάθαρμα !! " στον Ιάσονα . Και ο Αιγεάς-Καραθάνος πολύ καλός, σκηνή-ανάσα για τον ταλαίπωρο θεατή .

Μια πολύ κουραστική παράσταση, με αρκετές καλές στιγμές, πολλές κακές και άστοχες, τίγκα σε σύμβολισμούς-συνειρμούς-ευρήματα-τι σκέφτηκα ο άνθρωπος-θα το βάλω κι αυτό μέσα-τελευταία μου δουλειά είναι-α, ναι, κι αυτό-κι άλλο χορευτικό-κι άλλο-δοξάστε με άσχετοι . Ο ρώσος ήθελε να απαγγέλουν οι ηθοποιοί με το μέτρο και τον τονισμό των αρχαίων αλλά στα νέα ελληνικά ! Αλαλούμ . Κουράστηκε ο κόσμος, μπούχτισε δικαιολογημένα και ίσως γι'αυτό αντέδρασε ακραία . Το ξεχείλωσε χρονικά και σκηνοθετικά μέχρι να πεις " ήμαρτον " !

Το ξεχείλωσα κι εγώ, σόρι ... Δεν θα ξαναγίνει ... Άντε και του χρόνου ! :-)

Marvin said...

Αμα σου πω οτι στο τσακ ημουν να τσακιστω στην Επιδαυρο το Σαββατο; Τελευταια στιγμη διάβασα τα περι προσωπικης ματιας κλπ κουραφεξαλα του Βασιλιεφ κ την γλιτωσα... Αγιο ειχα ο αθεος...

Coco said...

Νομίζω είχα διαβάσει μια συνέντευξη του Βασίλιεφ και μού έκανε καλή εντύπωση...και το αποτέλεσμα ήταν αυτό??!! Κρίμας, τσκ τσκ τσκ!

Anonymous said...

Ναι, ναι ο κινέζος δικηγόρος Λι δικαιούται να γιουχάρει. Δεν αντέχει σου λέει ο άνθρωπος, όταν έχει έχει ζήσει ιστορικές ερμηνείες της Ζωίτσας στις ποιοτικές παραστάσεις της Αθηναϊδας...

Ο ΑΝΩΝΥΜΟΣ

Anonymous said...

Ναι, ναι ο κινέζος δικηγόρος Λι δικαιούται να γιουχάρει. Δεν αντέχει σου λέει ο άνθρωπος, όταν έχει έχει ζήσει ιστορικές ερμηνείες της Ζωίτσας στις ποιοτικές παραστάσεις της Αθηναϊδας...

Ο ΑΝΩΝΥΜΟΣ

Αθήναιος said...

Αυτό το γιουχάϊσμα μ'εβαλε σε σκέψεις. Πριν από λίγες εβδομάδες ήμουν παρούσα στο ΑΙΣΧΟΣ των Βατράχων και κανείς δεν γιούχαρε. Ίσως επειδή ο κόσμος θεώρησε ότι είναι οκ να βγάζεις τα μάτια στον Αριστοφάνη αλλά ο Ευρυπίδης και η τραγωδία εν γένει έχουν κάτι τις το ιερό στο οποίο η ανοχή σταματά.
Go figure.

Anonymous said...

θα κανω και γω αναλογο πουστ
με βγαζει ασπροπρόσωπη.μονο αυτο σου λεω!

Anonymous said...

Έχω δει Μήδεια Ευαγγελάτου με τη σχωρεμένη την Τασοπούλου πριν 7 χρόνια με το κοινό ήδη απο το πρώτο μισάωρο να γελάει. Στο τέλος όλοι χειροκροτήσαμε ενθουσιασμένοι: τέτοιο γέλιο δεν το 'χα κανει πάντως ποτέ σε Αριστοφάνη!

... said...

Άν ζούσε ο Ευρυπίδης, την Παρασκευή θα πάθαινε εγκεφαλικό....

Τα χουνε μπερδέψει όλα αυτοί οι σκηνοθετάρες με τα πλούσια βιογραφικά....

Και παίζουν με την ιστορία μας...

Ουστ

Αθήναιος said...

Πω πω ναι. Η καημένη η Τασσοπούλου ήταν φριχτή ηθοποιός σαν τη Ντενίση ένα πράγμα κι όμως, ποτέ και κανείς δεν τόλμησε να το γράψει σε κριτική.

€lisavet said...

Θα έπρεπε να παίζει τον 5ο αιώνα ο Ψαράς, που οι θεατές πηγαίναν απ'το πρωί στο θέατρο και παίρναν μαζί τους και ντομάτες για κολατσιό...

έλεος με την κουλτούρα πια!

Provato said...

καλημέρα aura! ευχαριστώ για τις αναγνώσεις, καλή αρχή και στο δικό σου blog! :-) αχ άσε με μην μου τα θυμίζεις αυτά που περάσαμε, μία από τις χειρότερες βραδιές της ζωής μας. Από την άλλη μου αρέσει που έτυχα θεατής αυτής της ιστορικής παράστασης που για χρόοοοοοοοοονια θα θυμάται το ελληνικό θέατρο. χεχεχε φιλιά και να γράφεις όσο θέλεις. :-)

marvin δεν είχε μόνο άγιο αλλά και μερικούς μαρτύρους. να πας να ανάψεις ένα κερί στον άγιο προστάτη του θεατή τραγωδίας. :-)

Κοκό κρίμας είναι σούπερ αντερστέητμεντ!

ανωνυμε άμα σου πω ότι την ώρα που τον έβλεπα να τσιρίζει σαν υστερικός ΑΥΤΟ ακριβώς πέρασε από το μυαλό μου θα πεις How cool is that ή όχι. θα πεις βεβαίως διότι αν δεν ταιριάζαμε δεν θα συμπεθεριάζαμε. :-)) xxx

αθήναιε καλημέρα. Βασικά έχω σούπερ σοκαριστεί που μαθαίνω ότιδεν γιουχάρησαν τους Βατράχους του Λ. Σοβαρολογείς τώρα; ...τι να πω, άβυσσος μούμπλε μούμπλε. δεν νομίζω πάντως ότι είχε να κάνει με το ότι ο Αριστοφάνης είναι λιγότερο "αξιοσέβαστος". Μάλλον έχει να κάνει με τα πιαρ του Ληγνάδοι.

Provato said...

θειά άντε, άντε. περιμένω.

mecomitso έχω ακούσει και εγώ για την Τασοπούλου ότι δεν το είχε η συγχωρεμένη. λυγμ. τι να πω. έτσι είναι η ζωή, γεμάτη στρεβλώσεις.

kermit, νομίζω ότι ο Ευριπίδης θα έπιανε τον Βασίλιεφ από τα γένια και θα του τα ξερίζωνε τρίχα τρίχα... ουστ! :-)

ελισάβετ αυτό που είδαμε δεν ήταν κουλτούρα. ήταν κατούρα! (...να φύγουμε). χεχεχε :-)

Anonymous said...

o mavromoustakos ti eipe gia thn perifhmh parastash?

o gewrgousopoulos????



eseis mporei na lete alhtheies gia thn Tasopoulou, o skhnotheths ths omws egine akadhmaikos....
hi hi hi hi

celsius33 said...

πολύ ωραία κριτική, δεν είδα την παράσταση αλλά οπωσδήποτε το όλο δρώμενο είναι πολύ πιπεράτο έτσι όπως το γράφεις,άλλωστε η επίδαυρος έχει και ένα χαρακτήρα major κοινωνικής εξόδου και εκτόνωσης.Ακούγεται ..διασκεδαστική ταλαιπωρία :). 4 ώρες είδα φέτος Πατεράκη, η τελευταία ώρα με αποτελείωσε. Η διάρκεια είναι σημαντική πραγματικά, και οι σκηνοθέτες συνηθίζουν και την ξεχνάνε πολύ τελευταία στο θέατρο.

Aντώνης said...

Και το Σάββατο μιά απ' τα ίδια, μη φανταστείς...

Provato said...

ανώνυμε ο μαυρομούστακος δεν ξέρω τι είπε, αλλά νομίζω ότι ο Γεωργουσόπουλος τον ψιλοέθαψε τον Βασίλιεφ....


celsius έχεις απόλυτο δίκιο, βαρεμάρα ξεβαρεμάρα η ταλαιπωρία ήταν σούπερ διασκεδαστική και χάρηκα που την πέρασα! φυσικά γιατί ήμουν εκεί στις ακρότητες! όσο για τις διάρκειες φαίνεται οι σκηνοθέτες έχουν ξεχάσει το παλιό καλό "η ποσότητα δεν σημαίνει απαραίτητα και ποιότητα και μεγαλείο", φιλιά φίλε μου :-)

xomeritis said...

Μετά τον Οιδίποδα με τον Κιμούλη και την Γαληνέα, εδώ και τρία χρόνια, αποφάσισα να μην ξαναπάω Επίδαυρο...